FANDOM

Benvinguts a Wiki Adesmart
El wiki sobre (Denominació d'Origen Montsant)

Montsant 1
[1]

Que es la D.O

La Denominació d'Origen Montsant és una denominació d'origen vinícola que té la major part de la seva zona de producció a la comarca del Priorat, llevat d'algunes terres de la Ribera d'Ebre, a la riba del riu de Montsant. Va néixer l'any 2001 integrada pels municipis i cellers que, fins aquella data, formaven la subzona Falset de la denominació d'origen Tarragona. La DO Montsant ha viscut, des de llavors, un creixement espectacular. Si en el moment del seu naixement, la DO tenia 28 cellers, la xifra supera ara els 50. Gairebé un 70% de la producció embotellada es destina a l'exportació (principalment a Alemanya i els Estats Units). La superfície de vinyes plantades és d'unes 2.000 hectàrees i la producció de raïm se situa al voltant dels 10 milions de quilos. La llavor d’aquesta diferenciació és l’aposta per les varietats autòctones. La garnatxa i la carinyena, en els sòls de Montsant, juntament amb el clima i el cupatge amb les varietats introduïdes amb posterioritat (cabernet, syrah, merlot...), acaben configurant uns vins excel·lents. I en aquesta recerca de l’excel·lència l’altra part del mèrit correspon a enòlegs i cellers. En aquest sentit, la DO Montsant es distingeix per repartir la seva producció des de les grans cooperatives als petits cellers familiars, i per la dedicació dels joves enòlegs educats a la zona i dels enòlegs europeus que hi han fet cap. Però tot i aquestes dues dualitats, grans-petits i autòctons-forans, hi ha unanimitat en el resultat final. Els elogis per la qualitat dels vins elaborats a Montsant recauen tant en els uns com en els altres.

La DO Montsant és una denominació d’origen jove, però situada en una zona amb una llarga tradició vitivinícola. Montsant està considerada per la premsa especialitzada com un valor emergent, i medis de comunicació prestigiosos com “The Wine Spectator” no dubten en qualificar-la com “un gran descobriment”. En aquest sentit és clau la qualitat dels seus vins, però també l’equilibrada relació qualitat-preu. La prestigiosa guia de vins espanyola “Guia Peñin” afirma “la qualitat dels vins de Montsant i el seu bon preu converteixen aquesta regió en una alternativa interessant”. Als Estats Units, “Wine & Spirits” ha afirmat que “Montsant és un cas que caldrà seguir amb interès i enorme atenció”. En alguns dels rankings de vins més prestigiosos del món, els Montsant són, sovint els de millor preu entre els capdavanters de les llistes. Darrera els èxits aconseguits els darrers anys per la DO Montsant hi trobem l’entusiasme dels cellers –incloent cooperatives amb gran força social- i de les persones que hi ha al capdavant, en molts casos enòlegs de menys de 40 anys. A la DO Montsant creiem que la joventut, si ve avalada per una sòlida tradició, és sinònim de futur, de noves idees, d’experimentació. Resumint, aquesta és la carta de presentació de la DO Montsant d’avui en dia: una denominació jove amb un gran futur per endavant.

Historia

Les primeres dades històriques indiquen que en temps de l’Imperi Romà ja s’hi elaborava vi, al territori. Al poble de Marçà s’hi ha trobat restes d’un assentament romà i entre les peces descobertes s’han trobat àmfores de vi que molt probablement es destinava al consum de la gran Tàrraco.

La primera expansió de la vinya als pobles i territoris que actualment formen part de la DO Montsant va tenir lloc durant l’Edat Mitjana, especialment amb la conquesta i repoblació de la zona, fins llavors en mans dels àrabs, per part dels exèrcits cristians. El poble de Siurana va ser el darrer enclau musulmà de Catalunya, no va ser reconquerit fins el 1153.

Malgrat tot, va ser durant la cristianització quan, de la mà dels monjos cartoixans de Scala Dei, el conreu va esdevenir indissociable d’aquesta terra, aportant noves tècniques de conreu que potenciaren el creixement de les vinyes per tota la zona. La implantació de la Cartoixa va ser prou important com per donar nom a tota una comarca geogràfica: Priorat (terres del prior), en la que actualment hi conviuen dues denominacions d’origen.

Alternant moments de crisi amb altres d’esplendor, la producció del vi ha estat una constant secular dels pobles de la DO Montsant. El comerç amb els països estrangers a través de Reus va contribuir durant segles als seus èxits internacionals. El punt àlgid d’aquest comerç va arribar el segle XIX, quan els vins de Montsant s’exportaven a França, destinats als comerciants de Bordeus. Vins de l’actual DO Montsant ja varen ser presents i premiats a les grans Exposicions Universals del segle XIX i principis del XX.

A finals del segle XIX, la plaga de la fil·loxera va desencadenar una llarga crisi al sector. Aquest fet va propiciar l’aparició de cooperatives, a principis del segle XX, que varen contribuir a mantenir el conreu a la zona i evitar la despoblació. Els exemples històrics els trobem a les precioses cooperatives modernistes de Falset i Cornudella, totes dues datades de 1919 i encara en actiu en l’actualitat.

Les primeres Denominacions d’Origen vinícoles espanyoles varen ser reconegudes l’any 1932, a l’Estatut del Vi promulgat pel govern estatal, entre les que hi figuraven DO Priorat i DO Tarragona. El 1954 es va aprovar el primer reglament de la DO Priorat, circumscrita a la zona central de la comarca que històricament estava sota el domini de la Cartoixa de Scala Dei; anteriorment, el 1945 s’havia aprovat el reglament de la DO Tarragona, que abastava una amplia zona de la província. Dins dels límits de la DO Tarragona es diferenciava la “subzona Falset”, que es situava a la zona actual de la DO Montsant.

Finalment, tenint en compte les característiques específiques dels nostres vins i la importància del conreu de la vinya a la zona, l’any 2001 es va aprovar la creació de la Denominació d’Origen Montsant.

Varietats de Vins

El reglament de la denominació d’origen marca les varietats de raïm amb que es poden elaborar vins de la DO Montsant. Algunes són autòctones, que s’han conreat sempre, i d’altres s’han adaptat els darrers anys. Aquestes varietats son:

Varietats blanques: chardonnay, garnatxa blanca, macabeu, pansal i parellada.

Varietats negres: garnatxa negra, garnatxa peluda, samsó (carinyena), cabernet sauvignon, merlot, monestrell, syrah i ull de llebre.

Index

Veure També

Bibliografia

http://books.google.es/books?id=kP_E3SQuNJ4C&lpg=PA14&ots=S-w6C3nkyX&dq=baula%20horitzontal%20exemple&hl=ca&pg=PA3#v=onepage&q&f=false

http://www.apoloybaco.com/DOPenedes.htm

http://www.domontsant.com/es

Dirección estratégica, Gerry Johnsons Kevan Scholes, editorial Pearson

Dirección estratégica, Bueno Campos Desarrollo de la estrategia y análisis de casos, editorial Pirámide.

Noticies d'interes

http://www.prioratonline.com/cat/subcategory/FA012/SF056.html

http://www.paisdelvi.com/news.php?p=72

http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/24-puntdivers/4-divers/265216--un-vi-de-do-montsant-entre-els-recomanats-en-un-restaurant-amb-estrella-michelin-de-suecia-.html

Colabora con este wiki

Para escribir un artículo, ingresa el título en la caja de abajo.

¿No estás seguro por dónde comenzar?

Artículo destacado

Destacado

Rellena aquí con el primer párrafo de un artículo que quieras destacar. No olvides incluir un enlace al artículo para que los visitantes puedan leerlo completo.