FANDOM

La DO Montsant està integrada per disset municipis situats principalment a la comarca del Priorat i també a la de la Ribera d’Ebre, amb una superfície total de vinya d’unes 2000 Ha. Aquests municipis són: La Bisbal de Falset, Cabacés, Capçanes, Cornudella de Montsant, La Figuera, els Guiamets, Marçà, Margalef, El Masroig, Pradell de la Teixeta, La Torre de Fontaubella, Ulldemolins, així com també part dels termes municipals de Falset, Garcia, El Molar, Móra la Nova y Tivissa (les localitats de Darmós y La Serra d’Almos).

El territori que configura la DO Montsant està delimitat per un semicercle de muntanyes que, vist sobre un mapa, li confereixen una forma singular. Pel nord la Denominació d’Origen queda configurada per les serres de Montsant i La Llena, que la connecten amb les frondoses Muntanyes de Prades. A llevant, els límits els marca la serralada prelitoral d’Argentera, la Mola de Colldejou i Llaberia, que ens anuncien la presencia propera del mar; a la banda oposada, a ponent, trobem les serres de La Figuera i del Tormo. Al sud, el territori es torna més obert vers el riu Ebre, on s’encaminen els rius Siurana i Montsant, que junt amb la riera de Capçanes són els cursos d’aigua que reguen el nostre territori.

L’orografia de la DO Montsant és variada, accidentada i abrupta en general, tot i que es torna suau en algunes zones, especialment cap al sud. També les característiques dels sòls presenten una gran diversitat d’orígens i de composició, alternant-se com un mosaic.

Podem distingir principalment tres tipus de terrenys:

- Sòls compactes, de caràcter calcari, on predominen els materials sedimentaris provinents de l’acció de l’erosió i de la sedimentació dels rius. També trobem terrenys rogencs, amb un alt contingut en argiles, situats a la perifèria de la denominació.

- Sòls disgregats formats per sorres granítiques que provenen de l’erosió de masses de conglomerats. Els trobem principalment a la zona de Falset. Són terrenys amb baixa proporció de matèria orgànica i poca capacitat de retenció d’aigua.

- Sòls pedregosos formats por pissarres silíciques que a la zona es coneixen com a “llicorella”. Són terrenys pobres en matèria orgànica. De l’erosió d’aquestes pedres també trobem terres vermelles d’argiles més compactes.